Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

VİTRAYIN KÖKLERİ:

Pencerleri  örten  saydam  panellerin  yapımı için cam kullanımı eski  dönemlere  dayanıyor.Bu uygulama  özellikle Doğu Akdeniz ‘de çok önceleri  biliniyordu,hatta  Roma ve ilk Hristiyanlık döneminde  kullanılıyordu.Bizans ve Roma dönemlerinde kilise mimarisinde çatının ağırlığını taşıtmak için için yapılan yığıma duvarlarında az sayıda küçük pencere boşlukları bırakılıyordu.Geniş ölçüde görünen kilise duvarlarına ise mozik ve fresk süslemeler yapılıyordu.XII. yüzyılda Roma stili yerine Gotik tarzı bıraktı.Bu yeni mimari anlayışta çatının bir yerinde  kolon ve kiriş sistemine  taşıttırılması fazla ağırlık taşımayan daha çok ve geniş pencere boşlukları  bırakmayı sağladı ve böylece pencereleri  örtmek renkli cam panelleri  kullanılmaya başlandı.Renkli cam parçalarını tutturmak için kurşun çubuklar kullanılıyordu.

TARİHTE VİTRAY

Vitray süslemesi kiliselerde mozaik süslemenin yerini aldı ve vitray zanatkarları zaman içinde cam ve kurşun ile bir çok teknik  geliştirdiler.

ORTAÇAĞ:

Bazı ortaçağ dönemi yapılarda sırlama cam ile vitray  tekniğine rastlamak mümkün.Ancak bu tarz cam işlemek için büyük bir fırınlama sistemi gerekiyordu.Chartres  Katedrali’nin muhteşem vitray süslemeleri  1200 ve 1236 yılları  arasında gerçekleştirildi.Yaklaşık 7000 metrekarelik bir alanı kaplayan vitray süslemeleri  ortaçağ  mimarisinin ve cam üstüne yapılan resim sanatının en büyük ve önemli örneklerindendir.Katedral  mimari anlamda  Fransa ve tüm Avrupada ‘da ses  getirdi.Almanya İngiltere ve İtalya ‘da vitray süsleme sanatı  Fransa’ya göre daha  geç  dönemlerde başlar,ancak 1700 yıllarında Avrupa ‘da bu eserler ivitray zanatkarları yaratırken İtalya ‘da bu alandaki eserler i önemli ressamlar  yaratıyordu.Bu döneme ait en  önemli vitray örneği  Assisi’deki  kilise bulunmaktadır.Duccio di  Buoninsegna,Simone  Martini,Antonio da Pisa gibi bir çok ünlü İtalyan sanatçı camı perspektif ve hacimsel bir düşünce ile renklendiriyorlardı.Siena’daki  Duomo kilisesinin 1289 yılında Duccio  di Buoninsegna tarafından yapılan göbek süslemesi  bunun en iyi örneklerindendir.

1300’lü yıllarda Antonio da Pisa “Memoria del magistero de fare fenestere devetro” adlı ilk İtalyan vitray sanatına ait kitabı yazdı.Bu eser o dönemlerde vitray sanatını anlatan en mükemmel  el  kitabı niteliğindeydi.Sanatçı  kitapta vitray malzemesi  seçimi ,renk kombinasyonları,cam kesim teknikleri,kurşun tekniğin i ve eskiyen vitrayların yeniden parlamaları için bazı resterasyon tekniklerini anlatıyordu.Yine aynı kitapta cam renklendirme teknikleri ,boya malzemeleri  ve nerede bulundukları kırmızı,sarı,gümüş rengi,kobalt  mavisi camların nasıl  renklendirildiği ve dökme cam malzemelerini anlatıyordu.Boyama camlar ile ilgili elimizde fazla bir bilgi yok,ancak camların vitray yapımında kullanılması İsa’dan sonra ilk yıllara rastlıyor.Bu döneme ait en eski örnekler  Ravenna ‘da İsa’dan sonra VI.yüzyılda ortaya çıktı.Ancak  gerçek  vitray sanatı en parlak dönemini  IX ve XII. Yüzyıllar  arasında yaşadı.Vitrayın fabrikasyon yapım tekniği ise ilk  olarak  XII yüzyılda Teofilo  adında  Alman bir rahip tarafından yayınlandı.

Chartres Katetrali Bakirenin zaferi  temalı vitray süslemeleri.Göbek deseni:Kucağında  bebek  taşıyan bakire figürü.

1.halka:dört güvercin ve melekler

2.halka:Giuda’nın oniki kralı

3.halka :peygamberler Arada kullanılan dört yapraklı yonca desen i içinde Fransa ve  Castiglia’nın kurucularından amblamleri işlenmiş.

VİTRAY CAM  KESİMİ :

İlk bilinen cam kesimi  teknikleri  Antonio  da Pisa’nın kitabında anlatılan tekniklerdir.Bilinen ilk teknik önceden cam üzerine tebeşir ile çizilen desenin ucu ısıtılmış demir parçası ile kesilmesi tekniğiydi (aynı  işlem lehimlemede kullanılıyordu).Kesim sırasında cam soğuması için su ile ısıtılıyor ve işlem cam iyice kırılana kadar devam ediyordu.

İnce desen çalışmaları için ucu sivritilmiş mineral taşları yeterliydi.Daha  zor ve küçük kesimler için vitray ustası ilginç bir teknik öneriyordu.Bu teknikte  kesilecek alan isteğe göre çizildikten sonra çizginin içersine  kükürt doldurarak ateşe veriliyor ve yanma işlemi devam ederken cam yüzeyi soğuması için ısıtılıyordu.Daha sonra cam kırılıyordu.Kırılmış cam parçaları yıkanarak temizleniyor  ve tekrar kesim şekline göre yerleştirilerek yapıştırılıyordu.Yapıştırma işlemi için herhangi  bir tutkal yeterliydi.Bu işlemlerden  sonra  camın üstüne  desen  veya resim  işleniyordu. Vitray bezemeleri bittikten sonra camlar kurşun  içine  gömülüyor,yani   H  kesitindeki  kurşun çubukları arasına her cam parçası  birbir yerleştiriliyor  ve lehim ile kurşunlar kalaylanarak camlar sabitleniyordu.

 Ortaçağ döneminde kurşun çubuklar kolaj çalışması için kalıplanıyordu.Bu  teknik  Rönesans  döneminde yerini parça şekline bıraktı.Bu yöntemde cam parçaları kakma yapımında kullanılan bir tutkal ile kurşun şeritleri arasına yapıştırılıyor ve kurutuluyordu.Böylece sabitlenen  camlar aynı zamanda  daha dayanıklı oluyordu,ancak reçineleri  bir çeşit “sır” olarak saklanırdı.Genellikle bir yada daha  fazla  organik  bileşkenden oluşan bu tutkal  için kenevir  yağı,toz halinde  toprak ve kül gibi çeşitli  renklendiriciler  kullanılıyordu.

Uzun  yıllar parlak dönem yaşayan  vitray sanatı daha sonraları gerek kültürel  ve gerekse  sosyal nedenlerden  dolayı  eski  önemini  yavaş yavaş kaybetmeye başladı.

Vitray sanatının yeniden  önem kazandığı  dönem olan  XIX. Yüzyılda Antoio  da Pisa ‘nın kitabı örnek alınarak vitray resterasyonu yapıldı  ve eski  zanatkarların eserler i gün işığına  çıkarıldı.

Vitray sanatının yeniden doğuşu  ilk olarak Fransa ‘da başladı,ancak  yüzyıl  sonuna doğru Almanya vitray sanatının merkezi  konumuna geldi.Bu dönemde  vitray  sanatı  özellikle dini yapıların dışında,saray  ve malikanelerde ve büyük  konakların kapı ve pencerelerinde ,tavan süslemelerinde kullanılmaya başlandı.Ancak  uygulanan  desenlerde  dini  ve kutsal temalar işleniyordu.

Yüzyılın  son dönemlerinde soylu konakla r ve malikanelerde  özellikle  av resimleri,mimari desenler,peyzaj  manzaraları  ve  din teması dışında ilk insan figürleri  kullanıldı.Vitray sanatında yapılan bu değişiklik dönemin  sanatsal  etkinlikleri arttırdı  ve sanatçıların kendilerinin geliştirmesini sağladı.

Marc  Chagall imzalı Levi ‘nin zaferi  temalı vitray  çalışmasından bir detay.

Hadassan Hastan  Sinagogu/Kudüs

 

LİBERTY VE ART NOUVEAU DÖNEMİ:

1890 -1930 tarihleri  arasında  tüm  Avrupa’da yayılan  Art Nouveau ,Liberty  ve  Art  Deco  stilleri  tüm  dekoratif  sanatların tekrar gündeme  gelmesini  sağladı  ve vitray  yeniden  parlak döneme girdi.Son derece  zarif  bezemeler,çiçek  motifleri  ve  geometrik desenler  vitray  teknikler  sanatında  yeni  ve  dekoratif  teknikler  geliştirdi.İspanya’dan   Gaudi,Glaskow’dan  Mackintosh,Fransa’dan  Grasset  gibi pek  çok  ünlü  sanatçı  tasarımcı ve mimar eserlerinde  vitray  kullanarak bu sanatı geliştirdi.Okyanus ötesinde dahi  Liberty  stili pek çok ülkede benimsendi.Amerika’da  New  York’lu  ünlü tasarımcısı Lois  Comfort  Tiffany  vitray sanatı  için farklı  bir uygulama tekniği geliştirdi.Parçalar  halinde kullanılan kurşun çubuklar yerine  kalaylanmış  bakır folyo şeritler kullanmaya başladı.Ayrıca bazı farklı cam türleri geliştirdi:opal cam,renkli opal cam  ve sedefli cam gibi.

L.C. Tiffany çok başarılı bir ressam ve aynı zamanda doğaya aşık bir insandı.Vitray   çalışmalarını yaratırken  bitkileri,çiçekleri,yaprakları  ve  hayvanları en ince detayına  kadar incelerdi.Kendi atölyesinde yarattığı  eserlerde kullandığı  mükemmel  ışık oyunları ve efektler  gerçeğinden farksız bir hava  yaratırdı.L.C.Tiffany  özellikle yarattığı  aydınlatmaları  ile ünlendi  ve kendisi için belkide ikinci sınıf sayılan eserleri  zaman  içinde pek çok sanatçı tarafından  taklit edildi.Onun yarattığı eserler sanat ve zanaat arasındaki ince çizgiyi çok iyi anlatır.

Resim  alanında  Avantgarde  akımın  ilk öncüleri  pek  çok önemli eser  yarattılar.Yakın dönem içinde cam ve vitray sanatı  bir çok sanatçının  ilgi odağı oldu.Özellikle  Marc  Chagall,Henry Matisse,Brague,Leger  gibi ünlü sanatçıların yarattıkları vitray çalışmaları tekniğin ve sanatın birleştiği önemli eserlerdir.

Louise Comfort  Tiffany  imzalı söğüt ağacı  deseni vitray çalışması ;

1905,Winter Park/Morse Gallery of Art (Florida)

Kaynakça : Donatella Zaccaria     

VİTRAY Süsleme Sanatı

FABBRI  EDITORI

Copyright:1998  R.C.S. Libri  S.P.A  Milano

1998 Basımevi New  Interlio  Italia – Caleppio dı Settala –MI

Türkiye Baskısı :Temmuz  1998 İstanbul, Asır Matbaacılık Ldt.

Brava Casa Dergisi’nin ücretsiz ekinden alıntı.